ریخته گری قطعه کله گاوی نیسان
ریخته گری قطعه کله گاوی نیسان
کله گاوی نیسان وانت یا همان دیفرانسیل نیسان (Nissan Z24 Differential Carrier) یکی از قطعات یدکی نیسان وانت می باشد. در قسمت عقب محور حرکت نیسان یک بخش برجسته وجود دارد که بخش های مختلف دیفرانسیل را در بر گرفته و کله گاوی نامیده می شود.
وظیفه اصلی آن، نگه داشتن قطعات در محور حرکت و همچینین انتقال نیروی موتور از میله گاردان به چرخ های ماشین محور عقب می باشد.
کله گاوی نیسان در واقع همان دیفرانسیل نیسان وانت می باشد که درون آن قطعاتی از قبیل دنده کرانویل، پیستون، دنده پینیون، چهار دنده هرزگرد کوچک، دو عدد بلبرینگ و دو دنده سر پلوس چرخ ها قرار دارد.
دیفرانسیل خودرو نیسان از سه بخش جلو، مرکزی و عقب تشکیل شده است. قسمت جلو به دو بخش مستقل و وابسته تقسیم شده که بخش مستقل از گیربکس جدا بوده، در بین دو چرخ قرار داشته و تحت عنوان کله گاوی شناخته می شود.
دیفرانسیل موجود در کله گاوی نیسان وانت، نیرو خودرو را جمع اوری کرده و به هنگام قرار گرفتن خودرو در سطح صاف، با انتقال نیرو به چرخ های عقب سبب حرکت خودرو می شود.
این قطعه همچنین به هنگام دور زدن، گردش به طرفین و به هنگام عبور از روی دست اندازها، نیرو را بین چرخ های عقب تقسیم می کند.
کله گاوی نیسان چه نقشی دارد؟
دیفرانسیل یا کله گاوی با تقسیم نیرو بین دو چرخ تضمین می کند که پایداری افزایش می یابد و فشار روی پیشرانه، قطعات دیفرانسیل و لاستیک ها کاهش می یابد. در واقع با وجود دیفرانسیل، هر یک از چرخ ها به صورت جداگانه به وظیفه خود عمل می کنند.
چرا این مسئله مهم است؟ با وجود اینکه دیفرانسیل نیسان به سمت هر دو چرخ نیرو می فرستد، ولی اجازه می دهد که به صورت جداگانه عمل کنند!
زمانی که یکی از چرخ ها با سرعت کمتری می پیچد، چرخ دیگر بدون ایجاد هر گونه لغزش یا لرزشی به حرکت خود ادامه می دهد. اگر دیفرانسیل نبود، چرخ ها در یکدیگر قفل می شدند و با سرعت یکسان می پیچیدند.
این مسئله دور زدن خودرو را دشوار می سازد و باعث می شود نتوانید خودرو را کنترل کنید. از طرف دیگر، خرابی دیفرانسل نیسان وانت میتواند باعث تحمیل نیروی اضافی بر پیشرانه شود. چرا که یکی از تایرها تمایل به سر خوردن برای رساندن سرعت خود به تایر دیگر را دارد.
بروز چه علائمی نشان دهنده خرابی کله گاوی است؟
دیفرانسیل نیسان به محض خرابی و فرسودگی شروع به بروز علایم و نشانه هایی می کند. شما باید به این نشانه ها دقت کنید و در صورت مشاهده هر یک از آن ها، در اولین فرصت برای تعمیر خودرو نزد مکانیک بروید.
در اینجا به طور خلاصه به نشانه های خرابی این قطعه اشاره می کنیم:
1-صدای خودرو
شنیده شدن صداهای آزار دهنده را میتوان به عنوان یکی از رایج ترین علائم خرابی کله گاوی و دیفرانسیل به شمار آورد. این صداها معمولا در نتیجه ایجاد لقی بین کرانویل و پینیون و یا حتی خرابی بلبرینگ های داخلی دیفرانسیل عقب به گوش میرسد.
2-نشت مایعات
عدم تعویض روغن در فواصل زمانی مشخص این مشکل را ایجاد می کند. روغن های قدیمی به مرور زمان خاصیت خود را از دست داده و توانایی روغن کاری تمامی اجزای دیفرانسیل را نخواهند داشت. بنابراین تعویض دورهای این روغن پیشنهاد می شود.
3-بوی سوختگی
در نتیجه خراب شدن اجزای دیفرانسیل و رانندگی با دیفرانسیل خراب میتواند ایجاد بوی سوختگی شود. یکی از نشانه های آن، وجود رنگ قرمز در زیر اتومبیل باشد.
4-وجود لرزش در میله گاردان
وجود لرزش در خودرو می تواند در نتیجه عوامل مختلفی باشد، اما در صورت احساس لرزش در کابین خودرو به خرابی دیفرانسیل شک کنید. منشا این ارتعاشات فرسودگی بیش از حد اتصالا دیفرانسیل خودرو نیسان سایپا z24 بوده که باید در اسرع وقت به تعویض آن اقدام نمود.
5-دشواری کنترل خودرو
از آن جایی که دیفرانسیل یا کله گاوی نیسان به کنترل خودرو در پیچ ها کمک می کند، خرابی آن باعث دشوار شدن کنترل خودرو می گردد. در چنین شرایطی، چرخ های خودرو دیگر نمی توانند با یکدیگر هماهنگ باشند. در نتیجه کنترل خودرو سخت می شود و احتمال تصادف افزایش می یابد. بنابراین به محض مشاهده این نشانه، سریعا نزد مکانیک مورد اعتماد خود بروید.
معرفی انواع کله گاوی
کله گاوی ها انواع مختلفی دارند که امروزه با توجه به کاربرد و ویژگی های متفاوت آن ها، در تولید و ساخت خودرو مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به معرفی انواع کله گاوی و بررسی خصوصیات آن ها می پردازیم.
1-کله گاوی باز
این نوع کله گاوی یکی از ارزانترین دیفرانسیلهای بازار محسوب میشود. کله گاوی باز، نیروی خروجی از موتور را به دو جهت تقسیم میکند.
هر کدام از این جهتها توانایی چرخش با سرعت متفاوتی را دارند. یکی از معایب این دیفرانسیل عدم توانایی کنترل نیروی خروجی است مثلا اگر چرخی روی زمین نباشد تمام نیروی موتور به آن چرخ منتقل میشود و چرخی که روی زمین است بدون استفاده میماند و قادر به حرکت نیست.
2-کله گاوی قفل شونده
کله گاوی قفل شونده بیشتر در خودروهای آفرود به کار میرود. چرخهای متصل به این دیفرانسیل هنگام قفل شدن با سرعت برابر میچرخند و این به خودرو در عبور از مسیرهای سخت و ناهموار کمک میکند.
سیستمهای قفل شونده خودکار نیازی به دخالت راننده ندارند و زمانی که گشتاور کافی دریافت کنند به طور خودکار قفل میشوند.
یکی از معایب قفل کنندههای خودکار سر و صدای زیاد است. سیستمهایی که قفل دستی دارند معمولا بهتر عمل میکنند و هزینه آن نیز پایین تر است. برای قفل و باز شدن آن یک سوئیچ وجود دارد که به صورت هیدرولیکی یا الکتریکی قفل دیفرانسیل را کنترل میکند. از مزایای این کله گاوی میتوان به شتاب و کارایی یکنواخت اشاره کرد.
3-کله گاوی لغزش محدود
عملکرد این دیفرانسیل مانند دیفرانسیل باز است اما پس از اینکه تشخیص دهد خودرو در لغزش است، کله گاوی به طور خودکار قفل میشود. این کله گاوی از نمونههای پیشرفته کله گاوی های قفل شونده محسوب میشود.
4-کله گاوی تقیسم کننده گشتاور
این کله گاوی پیشرفتهترین کله گاوی در صنعت خودروسازی است. این دیفرانسیل در خودروهای چهار چرخ محرک با استفاده از سنسور سرعت و شتاب سنج وضعیت پایداری خودرو را بررسی میکنند تا تقسیم نیرو بین چرخها به بهترین نحو صورت گیرد. این کله گاوی به فرمان پذیری و هندلینگ ماشین کمک میکند.
.
برچسب: ،